C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

måndag 12 december 2011

{ American style - här bakas det flitigt }



















Kära maken M är i USA och jobbar hela veckan. Imorgon på Lucia kommer lilla söta A´s kompis hit och vi ska baka. Inte bara pepparkakor.
Vi har blåbär kvar i frysen och jag gillar blåbärspaj även på vintern!
Den här är smaskens det lovar jag!

1 paj/ 6 portioner

Blåbärssmulpaj med vallmo

Smuldeg
250 g kallt smör
1 1/2 dl råsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl blå vallmofrön
3 dl havregryn
Fyllning
1 1/2 liter frysta blåbär
1 dl strösocker
3/4 dl potatismjöl
Vaniljglass till servering

Sätt ugnen på 200 grader.
Tärna smöret i små bitar och nyp ihop det med råsocker och vetemjöl tills det blir till en smulig deg. Blanda försiktigt i vallmofrön och havregryn utan att grynen går sönder för mycket. Blanda blåbär med strösocker och potatismjöl och häll fyllningen i botten av en eldfast form eller gjutjärnspanna.
Strö smuldegen över blåbärsfyllningen och grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.
Servera blåbärssmulpajen varm med mjuk vaniljglass.

(Foton lånade av leila.se)

Inga kommentarer: