C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

onsdag 14 september 2011

{ Fruktbröd med pumpakärnor och pizzadeg }




Här jäser degarna. Det ena ska bli kvällens pizzadeg och det andra morgondagens frukostbröd.

Här kommer mina favoritrecept!

Basic pizzadeg

15 gr jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk socker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
6 dl vetemjöl special

Blanda jäst, vatten, socker, salt och olja. Häll på mjölet lite i taget och knåda i maskin ca 10 min.
Strö över lite mjöl och jäs i ca 45 min. Sätt ugnen på 250 gr. Dela degen i 4 eller 2 delar o kavla ut tunt. Grädda i mitten av ugnen 5 min efter att du lagt på din fyllning. Ikväll blir det kronärtkockshjärtan, chevreost, oliver, färsk vitlök, flingsalt o olivolja och på toppen lite riven ost.




Fruktbröd med pumpakärnor

Dag 1, förslagsvis kväll
Blanda 3 kryddmått jäst med 3 dl kallt vatten. Rör ner 4 dl vetemjöl special och 2 dl dinkelmjöl fullkorn. Hacka dadlar eller annan torkad frukt (jag använder färska dadlar som jag kärnar ur)
ca 1 dl och vänd ner dem i degen. Tillsätt 2 dl nötter eller pumpakärnor.
Låt degen vila under plastfolie eller lock 8-10 timmar.

Dag 2, morgonen efter
Baka ut brödet: Skrapa ur degbunken på rikligt mjölat bakplåtspapper.Gärna vetemjöl och ta mycket! Strö mjöl ovanpå degen och rulla den sen till en ganska hög limpa. Jäs 1 timme. Sätt ugnen på 250 grader. Placera en plåt på mittenhyllan och en oöm plåt på nedre hyllan.
Dra upp pappret med degen på en skärbräda eller en bricka och låt det glida in på den heta plåten i ugnen. Lägg några isbitar på den nedre plåten. Kika på brödet efter 15 min. Om för mkt färg, sänk graderna till 200 eller 225. Låt vara ca 15-20 min ytterligare. Låt det sedan svalna på galler.

Det här brödet har jag lärt mig av brödkungen Martin fd bloggare Pain de Martin.


Ha en härlig onsdagkväll!

Kram / Lina

(Bakdukar från GreenGate/C'est la vie)



Inga kommentarer: