C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

onsdag 20 juli 2011

{ Baka baka liten ... baguette }



Oj. Vad veckorna rusar fram på sommaren. Vi har varit i sommartorpet och haft lata dagar men är nu hemma en sväng och njuter än mer av den varma solen på vår veranda. Här var över 26 grader igår och guuud så härligt :)
Har helt glömt av internet. haha nej men jo nästan.
Idag har jag iallafall gjort nåt nyttigt och det var att baka ett supergott bröd.

Recept på mina långjästa baguetter
275 grader, ca 15-20 min
Blir 3 st kortare bröd

Dag 1, kväll
3 dl kallt vatten
ca 3 krm färskjäst
6,5 dl vetemjöl special
1 1/2 tsk
(10 g) salt
Släng ihop allt i en fin skål från Ib Laursen :) , täck med plast eller fat och låt jäsa över natten (8-10 tim) i rumstemperatur.

Dag 2, morgon
Häll ut degen på en mjölad kökshandduk. Degen fastnar inte :)
Dra ut den lite till en rektangel och vik sedan ovanifrån mot mitten och sedan underifrån mot mitten. Vik sedan kanterna mot mitten och låt sedan skarven som bildas vila nedåt på handduken och jäs ca 40 min till. Tänk på att lämna lite plats i handduken så degen kan jäsa om du virar in den igen i den. Sätt ugnen på 275 grader. Med en plåt i mitten och en oöm plåt på nedre hyllan som du ska lägga några isbitar på när du senare skjutsar in brödet i ugnen.

När den jäst färdigt drar du lite i degen så den blir lite avlång.
Skär nu i 3 delar. Lägg dem på bakplåtspapper och vrid dem ett kvarts varv.
Dra upp pappret på en skärbräda t ex och sedan skjutsar du in dem så de glider av tillsammans med pappret in på plåten i hettan. Släng in ca 5 st isbitar på den undre plåten.
Efter ca 10 min kan du lufta ugnen o släppa ut lite av ångan som bildats. Gör detta några ggr under resterande tid. Detta ger en knaprig yta!
Var inte rädd för att ge bröden lite extra tid så de får färg ordentligt! Ta ute dem när de är som du vill ha dem!

(Ibland kan man behöva vända bröden så de får fin färg även under.)

Lycka till! Nu har du de perfekta mackorna till frukost eller picknicken :) Passar lika bra till ost o marmelad som till pesto/mozzarella/tomat!


Kram / Lina på sommarlov

(Foto Lina)

1 kommentar:

how to write an essay sa...

Next time, I would want to spend my week in this kind of routine. thank you for giving me the idea ;)