C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

tisdag 31 maj 2011

{ Saft av grannens skörd }

Idag började jag dagen med att jäsa en deg. Den ska jäsa över natten men jag glömde göra den igår. Så nu får jag baka ikväll :)
Frys in brödet och ta fram och tina i ugnen vettja!


En söt granne kom förbi med rabarber igår och nu har jag gjort en flaska rabarber- och citrussaft till henne. Ska smyga iväg och ställa den på hennes trapp så hon får den och kortet ikväll efter jobbet. Det lilla kortet jag hängt på i gummiband kommer från Petrified in Pink och finns att handla i min shop www.cestlavie.se

Min deg....

Receptet på mina frallor kommer här. Får se om de blir goda imorrn :)

Frukostbröd, ca 12 frallor

½ paket jäst
7,5 dl vatten
1 msk rapsolja
1 msk honung eller sirap
2 tsk salt
1 dl Dinkelflingor
4,5 dl Dinkelmjöl fullkorn
2 dl vetegroddar
2,5 dl Grahamsmjöl
1 dl solroskärnor
1 dl linfrön
Peta i de nötter du vill eller kanske hackade dadlar eller pumpafrön! Smaskens!

Rör ihop allt och ställ smeten att kalljäsa över natten i kylskåpet.
På morgonen, sleva ut till bullar på plåt med bakpapper. In i ugnen ca 225 grader, 20-25 min.

Min vän Jes (Vita Villa Vila) bakar detta med 4,5 dinkel och 4,5 durumvete istället, det blir supergott enligt henne, så prva det som variation!

Hoppas ni får en fin dag ni med, här är SÅ varmt ute idag. Måste jobba undan med butiken så jag kan gå ut och plantera lite :)

Kram / Lina

3 kommentarer:

catarinah sa...

Men så huslig och duktig man kan vara! :) Kan du inte smitta mej lite för just nu är inspirationen inte på topp i köket i alla fall...Man kan ju ta det lite lätt på sommaren. Kramar!

Min Svägerska och Jag sa...

Vad gott med rabarbersaft. Jag har aldrig gjort saft, är det svårt?
Själv är jag mer för att laga mat :-) Någon talang ska man väl ha...

Trevlig tisdagskväll, hoppas du fick tid över till att vara ute. det är en underbar årstid vi har nu.
Kram Linda

Marina sa...

Mums härligt!

/Marina