C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

onsdag 3 februari 2010

Plommonmarmelad med ingefära



I min frys gömmer sig en påse med trädgårdens och höstens sista plommon. Nu ska dom få komma fram.

Plommonmarmelad med ingefära
Recept för ca 3 burkar, du behöver:
500 g plommon
3 cm färsk ingefära
2 dl syltsocker

Gör så här:
1. Räkna antal plommon du använder för 500 gram. (du ska sedan fiska upp kärnorna ur kastrullen så därför behöver du veta hur många frukter du använt)
2. Koka plommon med skalad och finhackad ingefära. (Tips, skrapa bort ingefärans skal med en sked, det är lättare än men en skalare). Låt plommonen sjuda i ca 15 min tills plommonen kokat sönder. Fiska nu upp alla kärnor, räkna.
3. Höj värmen, häll i syltsocker och koka kraftigt i 2-3 minuter. Skumma noga med en hålslev.
4. Tag av kastrullen och låt stå en stund. Rör om då och då.
5. Häll upp på rena burkar

Låt gärna marmeladen stå några dagar i kylskåpet innan du använder den.

Supergott till lite olika ostar och nybakar bröd, eller varför inte på en rostad fralla!

Kram / Lina

Receptet har jag hittat i Allt om Mat, och bilden är a-c fägerlinds.


1 kommentar:

Grön Iris sa...

Mums, har tyvärr inga plommon men nästa höst kanske (får palla hos någon granne)

Såg dig i 101-ideér tidningen, kulit!

Tittade in ett tidigare inlägg, pilove...mums igen. Go va mycket fint.

Kram Linda