C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

onsdag 24 februari 2010

{Fyndat blir ståtlig skönhet }

foto Sköna Hem

Detta slitna och trasiga fynd....

Ska få bli så vacker förhoppningsvis som den vita överst.
Jag tycker inte det gör nåt om den inte fungerar, bara att den står där är så vackert! Och jag gillar ändå inte klockor som tickar när allt är tyst, så det så. ;-)
Nån som har tips på hur få den sådär vit och fin? Den är nu helt i krackelerad brun färg, vilket jobb jag tagit på mig!




3 kommentarer:

Grön Iris sa...

Hiii, vilken skönhet!
Jag har inte testat själv men jag har läst att om man vill ha den slitna looken ska man grunda med en mörkare färg, typ svart/brunt sen måla med vitt. Därefter sandpappra på olika ställen. Som sagt jag har egentligen ingen
aning...så skyll inte på mig, fniss!
Lycka till vännen,
kram Linda

mariaK. sa...

Att blanda egen äggoljetempera brukar bli lyckat. Det blir en härligt levande yta, som kan putsas eller borstas till en äggskalsmatt vacker yta om man vill. Har bla målat en gammal sekretär, som visserligen var slipad trären, men med bara ett lager fick den en yta som ser riktigt gammal ut. Man kan ju också förstärka den känslan om man vill genom att slipa lite på utsatta ställen.
Nackdelen med äggoljetempera, är att den tar sådan tid att torka (2-3 dagar)och målas så tunt, att det kan krävas 3-4 lager om man vill täcka en mörk färg.
Visst är det ett hästjobb, men då är det ju också extra kul när man väl kommer i mål:-)
Lycka till!
kram, Maria

Randi sa...

Jag skulle inte välja äggoljetempera. Visst är det det vackraste som finns och jag har målat flera möbler med det. Men nu har jag två sådan möbler som jag vill måla vita. Det är nästan omöjligt att måla över! Men vet du att du aldrig vill ha en annan färg än vit så är det OK. Jag skulle skrapa och slipa. Är inte grunden mörk så skulle jag grunda med röd/svart färg. Därefter lägga på tunna vita nyanser och torka med torr trasa innan färgen torkar på de ställen där du vill se slitaget. När du fått den färgen du vill ha så lägger du på ett lager lasyr (en som inte gulnar) med lite grå/svart pigment. Torka bort överflödet tills det ser naturligt smutsigt och gammalt ut.
Lycka till!
Kram Randi