C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

lördag 26 december 2009

Världens bästa limpa

God fortsättning!
Hur har ni haft det i jul?
Hoppas ni haft mycket snö och sköna promenader och kanske pulkaåkning?
Vi har haft det lugnt och skönt utan stress med lite släktingar.
Julafton firade vi i vårt gamla hus.

Foto Fredrik Sandin Carlson, recept.nu

Precis före julafton bakade vi biscotti med saffran men imorrn blir det gott bröd som ska bakas på söndagsmorgonen. Det ska avnjutas senare på dagen med lite goda ostar (getost är en favorit!), honung och så en smarrig marmelad av mandarin och saffran.

Är du med sugen på att bjuda på ostbricka och bröd så har du det supersnabba receptet här! Och säg nu inte det är så jobbigt att köpa hem alla ingredienserna... kila iväg o handla några småförpackningar så har du ju till nästa bak med :o)

Vi ses,
kram / Lina

Smarrig limpa, klar på en 1 timme

Du behöver:

4,5 dl Filmjölk
1 dl mörk sirap
1 dl vetekross
1 dl rågkross
1 dl havregryn
2,5 dl grovt rågmjöl
3 dl vetemjöl
1 dl linfrön
1 dl solrosfrön
1,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor (jag har provat både med och utan)
1 dl hasselnötter
1 dl torkade fikon
1 dl russin

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda filmjölk och sirap i en bunke.
Om du väljer att ha fikon och nötter i degen så ta bort kvisten på fikonen och hacka dem och nötterna grovt. Blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
Lägg ett bakplåtspapper i en brödform (pappret ska sticka upp på sidorna).
Fyll formen med smet, strö över grovt rågmjöl och grädda i ca 45 minuter i 200 grader.

Lycka till!

recept från Leilas program

5 kommentarer:

Mia sa...

Haha... shoppingen tar längre tid än att göra limpan. Ser riktigt gott ut bortsett från russinen. :)

Kitchen Aid eller liknande får jag drömma om ett tag till... tomten hörde kanske inte min "bön". :P

God fortsättning till er också!

Kram kram
Mia

Grön Iris sa...

Tittar in för att önska dig ett härlig Nyårsafton.

Smarrig limpa hör´ru!

Kram vännen!

Linda,

ps vi ses nästa år ;)

Feelings sa...

Hej, Lina!
Brödet ser jättesmarrigt ut...
Har tänkt baka, men glömde köpa brödkryddor....=(

Vill inte störa, därför har jag inte hört av mig angående boken och banden, men jag gör det i veckan, så kan jag hämta det.

Ha en underbar dag!
Kram/
Luiza

Jes/Vita villa vila sa...

Mums!
Tackar för tipset & önskar dig ett riktigt GOTT NYTT ÅR vännen!

Kram Jes

Annbritt Schmützer sa...

Har bakat en enklare variant av denna limpa som jag kallar gummilimpa..Blir även denna väldigt saftig?
ha de gött och god fortsättning
annbritt