C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

onsdag 3 juni 2009

Solen skiner!

foto recept.nu


Åh jag är så glad!
Det skulle regna idag och det gör det mellan varven men åh... nu värmer solen mig i nacken när jag jobbar vid datorn. Och alla syrener skiner så pastelligt utanför mitt fönster.

Jo, jag bakade ju igår. Men glömde ta kort på den goda marängtårtan med bär jag gjorde så jag bjuder isället på ett snarlikt recept och goda marängbakelser idag av Leila istället. Vassego´.

Choklad pavlova, 10 st
7 st ekologiska äggvitor
5.25 dl strösocker
0.5 st citron, saften
3 msk kakao av god kvalitet
50 g mandelspån
Topping:
5 dl vispgrädde
3 dl grekisk yoghurt 10 %
3 msk florsocker
1 l färska bär

Gör så här
1. Sätt ugnen på 130 grader.

2. Blanda äggvita, strösocker och saft av citron i en rostfri bunke.
Rör tills sockret att löst upp sig.

3. Vispa marängen tjock över kokande vattenbad tills den uppnår cirka 65 grader.

4. Tag av marängen från värmen och vispa den med elvisp tills den har svalnat.

5. Blanda försiktigt i kakao och mandelspån i smeten.

6. Skeda ut marängen till små fluffiga marängberg på en plåt med
bakplåtspapper (alt. som en tårtbotten).

7. Grädda i mitten av ugnen i 45-55 minuter, de ska vara lite seg i mitten.

8. Vispa grädden och blanda den med grekisk yoghurt och florsocker. Skeda ut den över marängbottnarna.

9. Strö över bären.

Klart att servera!
Kram / Lina

2 kommentarer:

Luiza sa...

Det där ser jättegott ut, måste bara prova!!!

Villa Hemmet sa...

Åååh, ser ljuvligt gott ut...

Min elvisp tjuter också - men det är det värt :)

- Jenny