C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

tisdag 18 november 2008

10 000 besökare!

Jippi! Hurra hurra hurra hurra för min blogg idag!

Tack snälla ni för alla era besök hos mig. Helt galet att passera 10 000-gränsen och alldeles alldeles underbart kul!

Idag bjuder jag på Leilas underbara, och min favvo, chokladtårta!

Kram / Lina

Och missa inte rabattkoden för att handla extra förmånligt i butiken, som är Blogg! :o)
Missa inte heller tävlinge hos My Lovely Christmas Home!



Devil's food chocolate cake
200 g smör
3 dl ljust muscovadosocker
1 dl ljus sirap
4 ägg
5 dl vetemjöl
1,5 dl kvalitetskakao
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära
En nypa salt
3 dl mjölk
200 g mörk kvalitetschoklad
med 70 procents kakaohalt
Smör till formen

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 180 grader.
2. Vispa smör, muscovadosocker och sirap krämigt.
3. Separera äggen och rör ner gulorna i smörkrämen.
4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, ingefära och salt.
5. Vänd försiktigt ner mjölken och de torra ingredienserna i ägg-smeten.
6. Smält chokladen i ett vattenbad och vänd försiktigt ner den i smeten.
7. Vispa vitorna till skum och vänd ner dem i smeten.
8. Fördela smeten i 3 smörade teflonkakformar med löstagbar botten.
9. Baka bottnarna i mitten av ugn-en, cirka 15 minuter. Låt svalna.

Chokladkräm3 dl vispgrädde
250 g mörk choklad 70 procent
1 tsk smör

Gör så här:
1. Koka upp grädden, tag av den från värmen och låt svalna något.
2. Finhacka chokladen och rör ner den och smör i grädden.
3. Lägg första kakbottnen upp och ned på ett galler, bred över lite av chokladkrämen och lägg på nästa botten (även denna upp och ned).
4. Upprepa proceduren och täck topplagret med krämen. Använd en palettspade och bred krämen runt kanten på kakan så att den täcks.

Leilas tips: Sätt brödgallret på ett bakplåtspapper vid glasering.
Då slipper du kladda ner köksbänken.

Ha en härlig tisdag!
Hoppas ni snart kommer hit igen
och förgyller min dag genom en hälsning.
Och följ gärna bloggen med bloggkoll, länk/knapp längst upp till höger!

9 kommentarer:

Magdalenas Hem sa...

Grattis grattis! Hoppas det blir 10.000 till snart! :-D
Kram
M

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Stort grattis:) Du når snart det tiodubbla!

Just den kakan har jag varit så sugen att prova. Nu när jag äntligen börjar bli frisk (har varit så förkyld) så ska det bli kul att orka med ett bak framöver:)

Ska kika in i butiken jag:)
Susanne

Skott sa...

Grattis!!! Vilken härlig chokladkaka, den smakar säkert djävulskt gott. ;) Jag bara måste baka den snart!

Och snart ska jag också handla så många julklappar jag kan i din web-butik!

Många varma grattiskramar från Sofie

Huset på kullen sa...

Grattis!
Den där tårtan ser inte dum ut.

Ha en bra dag! /Linda

mitt skärgårdsliv sa...

GRATTIS till 10 000 besökare! Kram!

Hem och Lycka sa...

Muuuums vilken god tårta! Grattis till dina 10 000 - vad roligt! kram

StrandviksVillan sa...

GRATTIS! Du gör ett bra jobb!
Kram Anki

Fyra årstider ♥ My Lovely Christmas Home sa...

Stort grattis....
Kram Lotta
Nu blir jag sugen..

Angel.Pearls sa...

Grattis till jubilee't! Tårtan ser väldigt smaskig o god ut -tackar! Kram//Eva