C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

onsdag 22 oktober 2008

Intervju...

Ikväll bjuder jag på en intervju med keramikern Maria Liliegren som gör så undersköna och vackra koppar och kannor, som jag så ofta visat här.



Vem är keramikern och människan Maria?


Maria: Bra fråga, jag tror det tar ett helt liv innan man kan svara på den....Men men, för att ge ett traditionellt svar så är jag 31 år gammal. Uppväxt i Orrefors i småland tillsammans med föräldrar och 3 syskon. Färdigutbildad keramiker 2002, och har därefter lagt mycket tid på att lära mig hur man lever som keramiker och driver företag. När jag inte jobbar så tränar jag gärna, läser eller löser världsproblemen tillsammans med en god väninna och ett gott glas vin.


Lina: Hur fick du inspirationen till att göra den vackra keramik som bara du gör?


Maria: Jag tror att hur gammal man än blir så finns nånstans en liten rest av den där lilla flickan kvar i en. Och den lilla flickan tyckte om att leka prinsessa och plocka blommor. Första gången jag testade lite guld på en keramikkopp så fick jag ett lite barnsligt lyckorus i kroppen när jag såg att man faktiskt kunde spegla sig i guldknoppen...=)
En direkt kontakt med lilla barnet inom en.

Jag blir själv glad av min keramik, jag tycker om färgerna och det romantiska i kopparna.
Lina: Precis så känner jag med :o)!

Maria: Och exakt hur de kom till kan jag nästan inte svara på. Varje ny sak som görs är ett resultat av utveckling,undersökning av materialet och inte minst sånt som man själv går och saknar.
Tex de kopparna som jag gör nu - Software. De kom till i slutet av förra året. Jag hade då gjort en annan serie koppar under lång tid, drejat MÅNGA. och eftersom de hade samma färg så blev jag helt enkelt trött på att bara se den färgen, jag saknade lite glada färger, jag saknade lite rosa, lite mer glamour, lite mer lyx =) Och så kom de - Software, med mer guld, mer färg, mer rosor, större och helt enkelt snyggare =)


Lina: Varför tror du att din keramik blivit så populär?


Maria: Jag vet inte helt säkert. Men jag kan ju se på en del kunder att samma barnsliga prinsess-flick-ögon tänds när de kommer in i min monter. Så kanske får de samma känslor som jag själv fick. Sen tror jag att jag har haft tur i tid och trender. När jag jobbade fram Software, så hade jag inte nån aning om att temat för Formex den gången skulle vara rosor...
Och det blev mycket fokus på romantik och rosor i inredningstidningarna - och då föll det sig ju perfekt ihop med att mina koppar passade fint in där.
Så de har fåttt synas mycket i media, nåt jag är oerhört glad över.
Och ju fler som ser och ju fler som vet, desto fler säljs. Det är fantastiskt härligt när andra vill ha det man gör och brinner för!


Lina: Jag är nyfiken och frågade Maria vad hon har för planer?


Maria: Jag drömmer om att hitta ett hus där jag kan ha verkstad, butik och boende. Jag vill utöka min verkstad både i storlek och i ugnskapacitet. Nu har jag en lite för liten ugn,vilket tyvärr betyder långa leveranstider.
I en större lokal så får det plats med en större ugn!
Jag vill göra mera unika, leka mer än jag gör idag.
Kanske göra en serie som blir producerad av någon annan, så att jag får mer tid till att utveckla nytt. Jag har massor av ideér som bara väntar på att få utvecklas!

Lina: Oj vad roligt. DET ser vi fram emot! Och vad härligt med ett hus med verkstad och butik hemma...
Har du något motto här i livet? :o)


Maria: Det har jag aldrig funderat på :0) Men det är viktigt för mig att tro på det jag gör, lita på mig själv, utmana mig själv och fortsätta växa - både som människa och som företagare.

Tack snälla Maria, lycka till i framtiden och hoppas du får en bra höst och vinter.

Kram / Lina

2 kommentarer:

N* sa...

Så kul med intervju, Lina! Intressant att höra om keramikern bakom! =) KRAM

Fifi Flowers sa...

Ooh la la... BEAUTIFUL tea cups!