C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

fredag 6 juni 2008

Du gamla du fria...

Jag vill önska alla mina vänner en underbar varm o solig Nationaldag och helg och gratulera Sverige på bemärkelsedagen! Njut av värmen och hoppas ni har möjlighet att ta ett dopp i nån sjö.
Underbar tårta! Underbart foto. Receptet till tårtan fann jag på Granne med Selma idag, och receptet finner ni här längst ner i inlägget.

La vie en rose, dyker upp i mitt liv titt som tätt. Det står på mitt älskade bord jag köpt, som finns med tidigare i bloggen, namnet på filmen om Édith Piaf, det var namnet på inredningsmässan i Älvsjö senast och det är så jag känner mig när vi på sommaren är
i Norra Vi i Ydre... mitt liv genom ett rosa skimmer...


La vie en Rose

10 bitar


Tårtbotten: 3 ägg

1 1/2 dl socker

1/4 dl vetemjöl

3/4 dl potatismjöl

1/2 dl riven mandel

1 tsk bakpulver


Fyllning och garnering:

3 dl vispad grädde

2 dl kesella gourmet

några droppar rosenvatten

1–2 liter färska, söta jordgubbar


Gör så här: Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda potatis- och vetemjöl, bakpulver och den rivna mandeln. Rör försiktigt ner i äggsmeten. Bred ut i långpanna klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 225-250°, ca 5 minuter.


Vänd upp tårtbotten på sockrat smörpapper och låt kallna. Skär ut två tallriksstora bottnar. Lägg ihop en tredje botten av de överblivna bitarna. (Denna kan placeras i mitten av tårtan.)Tärna jordgubbarna fint. Blanda vispgrädde och kesella. Stänk i några droppar rosenvatten och blanda i jordgubbarna. Lägg ihop bottnarna med kesellagrädden emellan, spara lite som du dekorerar tårtan med, antingen med sprits eller slickepott.
Garnera med rosenblad och hjärtströssel.

Recept från tara.se


Kram / Lina

1 kommentar:

Leva som jag sa...

Oj, oj, oj vilken vacker bild och tårtan ser ju så god ut. Får nog skriva ner den direkt
kramar På dig
Malin