C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

fredag 13 juni 2008

Citat som sitter som gjutna



Foto: pahitt.se

Till Linnéjubileumsutställningen "Ogräs" i Uppsala sommaren 2007 gjorde Elisabet Berg en markplatta i gjutjärn med Linnécitatet "Omnia mirari etiam tritissima"
(Att förundra sig över allt, även det alldagligaste).

Den blev något av en succé och finns nu både utanför Linnéträdgården i Uppsala, vid primärvårdens forskningsenhet i Karlstad och i trädgårdar och hem hos många kända och okända privatpersoner runtom i Sverige.

I år har hon gjort två nya plattor med andra Linnécitat.
Det är Linnés två valspråk "Innocue vivito" (Lev oförvitligt) och "Famam extendere factis" (Att öka sitt rykte genom gärningar) som pryder de nya markplattorna.
Alla tre järnplattorna har samma mått som vanliga standardplattor av betong. Därför är det enkelt att byta ut en platta i trottoaren, gågatan eller trädgårdsgången mot en dekorativ järnplatta med Linnécitat. Men de passar lika bra i gräsmattor och rabatter och kan lätt kombineras med både växter, betong, grus och andra material. Gjutjärnet rostar snabbt, men bara på ytan, och med tiden får det en vacker svartbrun patina. http://www.pahitt.se/

Gissa om jag vill ha sådana plattor när vi gör vår nya entrégång! Önskelistan är mycket lång nu.
Källa: branschnyheter.se

Inga kommentarer: