C´est la vie

Välkommen till mig!
C´est la vie är en plats där jag samlar inspiration, skriver om min vardag och ibland om butiken med samma namn.

Skriv gärna en hälsning innan du går så blir jag glad!

♥ Lina ♥

onsdag 30 april 2008

Helggodis med Leila


Foto: TV4
Måste bjuda på receptet på en underbar kaka jag bjudit på till vår årliga glöggfest. Den är såklart god året runt. Med självplockade lingon från skogarna i Norra Vi blir det extra gott förstås :)


MJUK LINGONPEPPARKAKA, recept av Leila Lindholm

Knepet till att lyckas med sockerkakan är att vispa ägg och strösocker riktigt, riktigt luftigt. Man får aldrig vispa ner mjölet, då kan kakan lätt bli gummiaktig i konsistensen, utan det ska försiktigt vändas ner i smeten.


Ingredienser

1 kaka:

3 st ekologiska ägg

2.5 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

2 msk pepparkakskrydda

1 dl filmjölk

3.5 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 nypa salt

1 dl rårörda lingon

smör och mandelspån till formen

Lingongrädde:

3 dl vispgrädde

1 dl tjock grekisk yoghurt

0.5 dl rårörda lingon


Förberedelsetid: 20 min

Tillagningstid: 30 min

Färdigt på: 50 min

Tips
När det står varmluftsugn i receptet men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen på din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det och filmjölk med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten. Tillsätt rårörda lingon.
5. Smörj en sockerkaksform, bröa med krossat mandelspån och fyll med smeten.
6. Grädda kakan naturell i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
7. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.
8. Lingongrädde: Vispa grädden lätt och vänd ihop den med yoghurt. Smaksätt med rårörda lingon.

Hoppas den kan smaka i Valborgshelgen.

kram / Lina

Inga kommentarer: